Definicja

Według ogólnie przyjętej definicji teksturowanie to technika stosowana w grafice trójwymiarowej. Jej celem jest przedstawienie powierzchni obiektów przestrzennych za pomocą tekstur. Czym w takim razie w praktyce jest teksturowanie?. Na pewno jest alternatywą dla skomplikowanej geometrii. Przedstawienie wszystkich detali za pomocą geometrii jest trudne, niepraktyczne i w większości przypadków niemożliwe. Teksturowanie pozwala również na zamianę “surowego” modelu 3D w obiekt reprezentowany przez konkretne materiały. W kontekście projektowym tekstura jest bardzo ważna, jej obecność diametralnie zmienia odbiór geometrii.

 

Zasada teksturowania

Tekstury

Wiemy już, że na początku będziemy potrzebować tekstur (inaczej map). Dzielimy je na:

  • tekstury bitmapowe. Są to na ogół zdjęcia powierzchni rzeczywistych przedmiotów (ścian, tkanin, drzew, itp.) Bardzo fajnym źródłem tekstur jest strona cgtextures.

oraz

  • tekstury (mapy) proceduralne. Tworzone są na podstawie określonych procedur matematycznych (algorytmów). Tekstury proceduralne charakteryzuje praktycznie nieskończona dokładność. Możliwe jest więc dowolne powiększanie takiej tekstury – na tyle, na ile pozwala precyzja obliczeń. Poniżej mapy proceduralne dostępne w Revicie.

 

Przypisanie tekstury do obiektu

W Revicie podobnie jak w większości oprogramowania, nie możemy przypisać tekstury bezpośrednio do konkretnej powierzchni czy obiektu. Robimy to za pośrednictwem materiału. Wybieramy istniejący lub tworzymy nowy materiał. Następnie w zakładce ‘Wygląd’ umieszczamy teksturę w kanale ogólnym, (zastępując jednocześnie zdefiniowany kolor). Po przypisaniu materiału do konkretnego obiektu oraz ustawieniu stylu wyświetlania ‘Realistyczny’ zobaczymy naszą teksturę.

 

Mapowanie

Co w takim razie steruje sposobem nałożenia naszej tekstury na powierzchnię? Odwzorowanie współrzędnych dwuwymiarowej tekstury na współrzędne obiektu trójwymiarowego nazywamy mapowaniem. Sposoby realizacji mapowania uzależnione są od oprogramowania. Najczęściej jednak obiekt jest reprezentowany przez siatkę wielokątów, a projektant może określić współrzędne tekstury dla każdego wierzchołka – jest to tzw. UV mapping.

Odwzorowanie jest wykonywane w lokalnym układzie współrzędnych obiektu, co sprawia, że tekstura jest zamocowana do obiektu na stałe. Zazwyczaj oprogramowanie (Autocad, Rhino, SketchUp…) dostarcza nam możliwość przypisania uproszczonego odwzorowania pod postacią gizma: sześcianu, cylindra czy sfery. Taka funkcjonalność daje dużą swobodę w modyfikacji położenia czy skali naszej tekstury w odniesieniu do bryły. Poniżej modyfikator UVW Map (3ds Max) w użyciu.

A jak to wygląda w Revicie, zobaczmy …

 

Teksturowanie w praktyce

W alternatywie do wyżej zaprezentowanej funkcjonalności modyfikatora UVW oraz ID materiałów, możemy użyć następujących narzędzi w Revicie.

Podziel powierzchnię (SF)

Pomaluj (PT)

 

Materiały (Zarządzaj>Ustawienia)

Niestety w wyżej zaprezentowanej metodzie konieczne jest stworzenie dwóch osobnych materiałów. Pamiętajmy o niewspółdzieleniu zasobów.

 

Podsumowanie

Tworząc projekt w oprogramowaniu BIM generujemy spójny i dokładny model 3D. Mamy więc z głowy jeden etap żmudnego procesu tworzenia wizualizacji (a przynajmniej powinniśmy:). Dla przypomnienia w wersji 2017 został zabrany z Revita silnik renderujący “Mental Ray”. Pozostał nam “Raytrace” oraz bardzo ciekawa usługa renderowania w “chmurze”. Mamy również alternatywę w postaci dodatku “vray” lub “iray”. Jednak brak zaawansowanej kontroli mapowania tekstur skutecznie odstrasza użytkowników od robienia realistycznych wizualizacji w Revicie. Pozostaje nam oczywiście eksport modelu do 3ds Max używając rozszerzenia fbx.

 

Tags:

Zobacz podobne

Podrysy i półcienie

W wielu przypadkach zakres widoczności widoku jest niewystarczający do wygenerowania kompletnej dokumentacji. Typowym przykładem ...

Worksets, czyli Zadania w Autodesk Revit

Słowem wstępu Idea współdzielenia projektu jest niezwykle przydatna przy współpracy zespołu. Program Autodesk Revit ...

Update Revit 2017.2

Uaktualnienie Revit 2017.2 Na przestrzeni ostatnich lat oprogramowanie Revit rozwija się w zaskakującym tempie. ...